Deutz F4L 514 diesel
motor
Magirus Deutz SH 3504 chassis
1955
De Deutz luchtgekoelde diesel motoren waren vanaf
de jaren vijftig tot in de zeventiger jaren erg populair geweest als de ideale
krachtbron voor de Magirus-Deutz brandweer voertuigen. Deze motoren
voldeden aan de hoge eisen die er aan gesteld werden voor het aandrijven van
pompen, ook voor duurbelasting waren deze motoren erg geschikt. Door de lucht
koeling bleven deze motoren ook bij zware belasting koel. Een belangrijk nadeel
van de luchtgekoelde motor is de grote geluids productie. Het geluid van de
Deutz motoren is zeer herkenbaar.
Nadat Magirus-Deutz werd overgenomen door Iveco in the jaren tachtig, en de
motoren fabriek Deutz afgestoten werd is het gebruik van de Deutz luchtgekoelde
diesels in Magirus en Iveco vrachtwagens gestaakt.
De F4L 514 motor werd gebruikt in de lichtere Magirus-Deutz "rundhauber" brandweer voertuigen. Voor de zwaardere brandweer voertuigen waren de V6 (F6L 514) en V8 (F8L 514) Deutz diesel motoren beschikbaar.
Deutz lucht gekoelde diesel motor
Model: F4L 514
Cilinders: 4
Systeem: 4 takt
Cilinderinhoud: 5322 cc
Boring x slag: 110 x 140 mm
Vermogen: 90 PK / 85 PK (DIN)
Max toeren: 2300/ min
Compressie verhouding: 17.3 : 1
Inspuitpomp: Bosch
Gewicht: 445 kg
Brandstof verbruik: 6.2 km/L
Magirus Deutz SH 3504 chassis
Deutz F6L
613 diesel motor
Magirus Deutz 126 D 10 ladder truck chassis
1966
Deutz luchtgekoelde V6 diesel motor
Type: F6L 613
Cilinders: V6
Systeem: 4 takt
Cilinder inhoud: 7413 cc
Boring x slag: 110 x 130 mm
Vermogen: 126 PK (DIN)
Max toeren : 2300/ min
Compressie verhouding: 17 : 1
Inspuitpomp: Bosch
Gewicht : 725 kg
Brandstof verbruik: 4 km/L
Magirus Deutz 126 D 10 ladder truck chassis
instructie boekje |
folder |
Magirus en Deutz onderdelen en restauratie (Duits)
Albert Baas, Heeten, Netherlands
Copyright © 1998 Albert Baas.
Products and companies referred to herein are trademarks or registered trademarks of their
respective companies or mark holders.